آموزش تیله بازی ( یکی از بهترین بازی های سنتی ایرانی)

آموزش تیله بازی ( یکی از بهترین بازی های سنتی ایرانی)

آموزش تیله بازی (یک  بازی هیجان انگیز)

یکی دیگر از بازی های سنتی و قدیمی ایرانی بازی با گوی های شیشه ای (در اصطلاح “تیله”) است. این بازی تقریبا در همه جای ایران انجام میشده و همه از انجام این بازی جذاب لذت بسیار زیادی  را می بردند.متاسفانه این بازی کاملا جایگاه خود را در ایران از دست داده است و تنها یاد این بازی بسیار جالب برای ما ایرانیان باقی مانده است.امروز مطلبی را در اولد گیمز قرار داده ایم تا بتوانیم یاد و خاطره این بازی را زنده نگه داریم و جهت ترویج دوباره ی این بازی حرکتی را انجام داده باشید. خواهش میکنم به ادامه ی مطلب بروید و این مطلب را حتما بخوانید.


tileh

 

آموزش تیله بازی:

بچه های دوران گذشته اکثرا پسر ها تیله بازی میکردند.طرز این بازی به این گونه بود که در روی سطح زمین شش (اجباری نیست که حتما 6 باشد) حفره ایجاد می کردند. که به اندازه ی یک کف دست طول و سه انگشت ارتفاع و با نیم متر فاصله از هم حفره ها ی بعدی را ایجاد میکردند. بازی به این گونه بود از یک نقطه بازی را شروع میکردند و افراد به نوبت تیله ها (گوی های شیشه ای) بین انگشت شصت و انگشت میانه قرار میدادند و به سمت حفره ها پرتاب میکردند و اگر درون حفره قرار میگرفت آن شخص یه امتیاز دریافت میکرد و نوبت به نفر بعدی میرسید اگر هم نتوانست تیله را درون حفره ها پرتاب کند باز هم فرقی نمیکرد و نوبت به نفر بعدی میرسید.این بازی جذاب تا وقتی ادامه پیدا میکند که شخصی زود تر از بقیه تیله اش را درون حفره ی آخر قرار دهد.در این بازی هر تعداد افراد میتوانند حضور داشته باشند.

دوستان تیله بازی فقط یک نوع نیست و انواع مختلفی دارد که به زودی انواع دیگر تیله بازی را در سایت بزرگ اولد گیمز آموزش خواهیم داد.

 tileh pesar

آخرین نظرات

پیشنهاد امروز